- 21 Mar 2023
- wydarzenia
- MK
Wiosenne Spotkania Metodyczne 2023
W miniony poniedziałek odbyły się Wiosenne Spotkania Metodyczne, czyli cykliczne wydarzenie organizowane dla nauczycieli przez Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli. Tegoroczna edycja przebiegała pod hasłem „Niestandardowe rozwiązania w codziennej pracy z uczniem” i zgromadziła niemal 150 uczestników.
Jak co roku, konsultanci Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Wodzisławiu Śląskim powitali nadejście wiosny, organizując warsztaty dla nauczycieli. W programie Wiosennych Spotkań Metodycznych znalazło się dziewięć szkoleń o różnorodnej tematyce.
Nauczyciele, którzy zjawili się 20 marca w PODN, mieli w czym wybierać. Dla odważnych warsztaty z malarstwa wielkoformatowego przeprowadziła Aleksandra Sokalla. Celem tego spotkania było wprowadzenie uczestników w świat sztuki abstrakcyjnej, która uwalnia wyobraźnię, jest przekazem osobowości, uczuć, myśli, szaleństwa, estetyki, własnego sposobu postrzegania świata i emocji.
Warsztaty dla nauczycieli historii przeprowadzili pracownicy Działu Edukacji i Wystaw Centralnego Muzeum Jeńców Wojennych w Łambinowicach. Anna Wickiewicz oraz Michał Jakubik zaprezentowali projekty edukacyjne związane z przygotowanymi przez muzeum ekspozycjami. Pierwszy to projekt „Dzieci listy piszą”, w ramach którego powstała wystawa czasowa „Tatusiu, kiedy wrócisz? Polskie rodziny w latach II wojny światowej”, pokazująca wojenne losy małżonków, rodziców i dzieci przez pryzmat korespondencji jenieckiej. Drugi z zaprezentowanych projektów towarzyszy plenerowej ekspozycji edukacyjnej „Miejsce z blizną”, stworzonej w Łambinowicach na terenie po byłym obozie jenieckim Stalag 344 Lamsdorf. – W tej części szkolenia nauczyciele mieli okazję zapoznać się z warsztatami „Podeptane prawa. Podeptana godność” przygotowanymi z myślą o wystawie, materiałami edukacyjnymi oraz metodami wykorzystania elementów wystawy w realizacji działań edukacyjnych – mówi Anna Wickiewicz z Centralnego Muzeum Jeńców Wojennych w Łambinowicach.
O lekcjach języka obcego poza schematem mówiły Aleksandra Łyp-Bielecka i Bogumiła Różańska-Świerkot. Nauczyciele językowcy zapoznali się z niestandardowymi aktywnościami pomocnymi w rozwijaniu u uczniów umiejętność komunikowania się w języku obcym. – Podczas szkolenia podzieliłyśmy się wiedzą na temat tego, jak zapobiegać i przeciwdziałać pojawiającym się trudnościom w zakresie sprawności mówienia oraz jak przeprowadzić poznane metody w klasie podczas pracy z uczniami – wyjaśnia konsultantka Bogumiła Różańska-Świerkot.
„Metoda Diagnozy pedagogicznej - Bateria 10-12 PTPiP w Gdańsku” to szkolenie, które przyciągnęło pedagogów i psychologów. Uczestnicy mieli okazję zapoznać się z warunkami diagnozy i zasadami posługiwania się standaryzowanym narzędziem. – Bateria przeznaczona jest do wstępnej diagnozy trudności u dzieci w wieku 10-12 lat. Narzędziem mogą posługiwać się zarówno psycholodzy jak i pedagodzy szkolni. Składa się ono z testów diagnozujących funkcje wzrokowo-przestrzenne i funkcje słuchowo-językowe – mówi Anna Weiss, konsultantka wodzisławskiego ośrodka, która przeprowadziła szkolenie.
Nauczyciele przedmiotów przyrodniczych szkół podstawowych wzięli udział w zajęciach z Katarzyną Czerwień, doradcą ds. rozwiązań edukacyjnych jednego z wydawnictw oświatowych. Spotkanie służyło zapoznaniu nauczycieli z nowymi rozwiązaniami wydawnictwa, w tym z systemem NEON, który łączy tradycyjne podręczniki i zupełnie nowe, skorelowane z nimi cyfrowe rozwiązania edukacyjne dla szkoły podstawowej.