- 04 Lut 2021
- wydarzenia
- MK
szkolenie dla kadry kierowniczej szkół i placówek
"Edukacja zdalna a pandemia - obawy i troski rodziców i nauczycieli. Raport z badań" to temat webinaru dla dyrektorów szkół i placówek oświatowych, który odbędzie się 16 lutego na platformieTEAMS. O wnioskach z przeprowadzonego badania opowiedzą autorki projektu dr hab. Agnieszka Turska-Kawa, prof. UŚ, politolog, psycholog, dyrektor Instytutu Nauk Politycznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach oraz dr Natalia Stępień-Lampa, od stycznia do lipca 2018 roku koordynatorka Uniwersytetu Najlepszych, trenerka Uniwersytetu Śląskiego Maturzystów i szkoleniowiec Uniwersytetu Śląskiego dla Nauczycieli.
Edukacja w czasie trwania pandemii stawia liczne wyzwania zarówno przed uczniami i nauczycielami, jak i przed rodzicami. Wraz z podjęciem przez władze państwowe decyzji o zamknięciu szkół i innych placówek oświatowych, wszystkie „strony" procesu edukacji znalazły się w nowej, niespotykanej wcześniej, niezwykle trudnej sytuacji. Wszyscy oni zderzyli się koniecznością dalszego funkcjonowania i realizowania swoich ról zawodowych i rodzinnych w nowych warunkach. Dorośli – nauczyciele i rodzice – stanęli wobec przymusu godzenia niemal jednocześnie wielu ról, tj. opieki nad domownikami oraz wykonywania pracy zawodowej, a w przypadku rodziców – także podjęcia nowej roli: nauczyciela wspomagającego własne dzieci w nauce zdalnej.
Jak sobie poradzili? Czego się obawiali najbardziej? W czym widzieli nadzieję, a w czym upatrywali trudności? Ponadto czy można mówić o zjawisku „presji rodzica"? Jakie podejście do zarażenia się koronawirusem w szkole cechowało rodziców, a jakie nauczycieli. Czy istniała realna obawa przed brakiem środków ochrony w placówkach oświatowych? Czy w naszym regionie wyzwania technologiczne związane z edukacją zdalną faktycznie istnieją? Czy rodzice lub nauczyciele obawiali się, że nie podołają zdalnej edukacji?
Na te i inne pytania próbuje odpowiedzieć badanie, które w październiku 2020 roku z inicjatywy Stowarzyszenia „Pro Silesia" przeprowadzono przy użyciu kwestionariusza ankiety internetowej. Badanie skierowane do nauczycieli oraz rodziców dzieci w wieku szkolnym. Badanie dotyczyło obaw obydwu grup respondentów wynikających z rosnącego zagrożenia epidemicznego oraz powrotu do kształcenia zdalnego lub potencjalnej możliwości takiego powrotu. Ekspertyza została opracowana przez pracowników Instytutu Nauk Politycznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.