- 12 Lis 2020
- wydarzenia
- MK
Jak być blisko na odległość?
Rzeczywistość ery koronawirusa nie dała nam wyboru. Ze względu na zdrowie i komfort nauczycieli XII Regionalne Forum Edukacyjne odbyło się w formie konferencji online. Choć nie mieliśmy możliwości osobistego spotkania się z uczestnikami, zapewniliśmy im dostęp do świetnych prelegentów, praktycznej wiedzy i dobrej zabawy.
Jak co roku przy wyborze tematu forum kierowaliśmy się potrzebami nauczycieli. Oswojeni z edukacją zdalną zdecydowaliśmy, że pora podyskutować o skutkach tej formy kształcenia. Zainspirowani projektem badawczym Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej postanowiliśmy zająć się relacjami w czasach „koronaszkoły”, ale też adekwatnością polskiego systemu oświaty w stosunku do zmian cywilizacyjnych.
Hasło XII Regionalnego Forum Edukacyjnego z 9 listopada 2020 r. brzmiało „Jak być blisko na odległość? Wyzwania edukacji zdalnej”. W gronie zaproszonych prelegentów znaleźli się prof. dr hab. Jacek Pyżalski i dr Tomasz Tokarz.
Jacek Pyżalski jest profesorem na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Uczestniczył i koordynował około 60 krajowych i międzynarodowych projektów badawczych, głównie dotyczących zachowań ryzykownych młodzieży, zaangażowania online młodych oraz kondycji psychicznej nauczycieli. Jest również redaktorem podręcznika „Edukacja w czasach pandemii COVID-19”.
Podczas wystąpienia „Jak pandemia wpłynęła na relacje rówieśnicze” prof. Pyżalski skupił się na wpływie nauczania zdalnego na relacje między uczestnikami procesu dydaktycznego. Odwołując się do wyników badania „Zdalne nauczanie a adaptacja do warunków społecznych w czasie epidemii koronawirusa”, wskazał, że ponad połowa uczniów uważa, że ich relacje rówieśnicze w klasie przed pandemią były lepsze. Przedstawił też propozycje radzenia sobie z tym problemem. - Jak stworzyć możliwość budowania relacji między uczniami? Możemy inicjować pracę grupową. Choć to takie oczywiste, tylko jeden na dziesięciu nauczycieli dzielił uczniów na grupy w czasie nauki zdalnej. Żeby budować relacje, trzeba zachęcać do współpracy z rówieśnikami i aranżować pracę w losowych zespołach. Można to robić również poprzez drobiazgi – poświęcenie kilku minut zajęć na błahe rozmowy lub ustalenie zabawnego sposobu witania się z innymi – mówił Jacek Pyżalski.
Drugim prelegentem XII Regionalnego Forum Edukacyjnego był dr Tomasz Tokarz - wykładowca akademicki, nauczyciel, założyciel Centrum Innowacyjnej Edukacji. Podczas prelekcji zatytułowanej „Edukacja w epoce sieci i smartfona” mówił o tym, że edukacja zdalna pokazała wyraźnie, że dominujący model szkoły jest zupełnie nieadekwatny do wyzwań XXI wieku i potrzeb młodych ludzi. - System kształcenia powinien zostać zorganizowany nie jak piramida, scentralizowany moloch, lecz sieć autonomicznych i różnorodnych podmiotów edukacyjnych. W epoce internetu potrzebujemy edukacji różnorodnej, opartej na swobodnej wymianie. Edukacja zdalna sprawia, że tracimy kontrolę nad całym procesem. Ale czy potrzebujemy kontrolować to, co dzieje się w edukacji? Być może powinniśmy pójść w zupełnie innym kierunku – zastanawiał się Tomasz Tokarz.
Organizacja tegorocznej edycji forum, ze względu na formułę online, była nie lada wyzwaniem. - Po pierwsze zastanawialiśmy się, czy nasza największa impreza edukacyjna, na którą od lat przychodzi ponad setka osób, spotka się z podobnym zainteresowaniem w formule zdalnej. Cały czas mieliśmy też obawy o to, czy nie przytrafią się nam jakieś problemy techniczne. Ponieważ w transmisji, przebiegającej bez zakłóceń, wzięło udział ponad sto osiemdziesiąt osób, mogę stwierdzić, że sprostaliśmy wyzwaniu – podsumowała Iwona Miler, dyrektor Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli.
Dla urozmaicenia konferencji przygotowaliśmy quizy przy użyciu aplikacji KAHOOT. W ten sposób sprawdziliśmy, czy uczestnicy uważnie słuchali naszych prelegentów. Rywalizacja była zacięta, zwycięzcy otrzymali nagrody.