Przed nami XII Regionalne Forum Edukacyjne

13Paź

Przed nami XII Regionalne Forum Edukacyjne

Zapraszamy do udziału w XII Regionalnym Forum Edukacyjnym „Jak być blisko na odległość? Wyzwania edukacji zdalnej”. Forum odbędzie się 9 listopada i będzie miało formę konferencji online. W gronie prelegentów znakomitości. Profesor Jacek Pyżalski opowie o wpływie pandemii i nauczania zdalnego na relacje rówieśnicze. Z kolei dr Tomasz Tokarz przedstawi wizję edukacji dostosowanej do potrzeb uczniów epoki sieci i smartfona. Zapisy na wydarzenie TUTAJ

 

O czym opowiedzą prelegenci?

 

Jak pandemia wpłynęła na relacje rówieśnicze? – prof. Jacek Pyżalski
Co piąty uczeń ma poczucie że relacje z wychowawcą/wychowawczynią były
lepsze przed pandemią. Nauczyciele często wskazują w pytaniach otwartych, że tęsknią za bezpośrednimi relacjami offline z uczniami. Edukacja zdalna negatywnie przekłada się na relacje osobiste/domowe wielu nauczycieli… To tylko niektóre wnioski, jakie wynikają z badania „Zdalne nauczanie a adaptacja do warunków społecznych w czasie epidemii koronawirusa” przeprowadzonego przez zespół badawczy, w gronie którego znalazł się Jacek Pyżalski.

 

Edukacja w  epoce sieci i smartfona – dr Tomasz Tokarz
Edukacja zdalna pokazała nam wyraźnie, że dominujący model szkoły jest obecnie zupełnie nieadekwatny do wyzwań XXI wieku i potrzeb młodych ludzi. Warunki w jakich funkcjonujemy nie wymagają wieloletniego przekazu danych, które każdy może pozyskać dzięki komputerowi, jaki nosi w kieszeni. W epoce internetu potrzebujemy edukacji swobodnej, różnorodnej, opartej na swobodnej wymianie. System kształcenia powinien zostać zorganizowany nie jak piramida, scentralizowany moloch, lecz sieć autonomicznych i różnorodnych podmiotów edukacyjnych, współpracujących ze sobą, uczących się od siebie wzajemnie. W takim modelu państwo odgrywałoby jedynie rolę pomocniczą, wspierając edukacyjne inicjatywy obywateli oraz dbając o możliwość realizowania przez uczniów prawa edukacyjnego.

 

Informacje o prelegentach

 

Profesor Jacek Pyżalski – pedagog specjalny, profesor na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, uczestnik i koordynator około 60 krajowych i międzynarodowych projektów badawczych, głównie dotyczących zachowań ryzykownych młodzieży (w tym zachowań online, ze szczególnym uwzględnieniem cyberprzemocy), zaangażowania online młodych ludzi (w tym koordynacja polskiej części badań EU Kids Online) oraz kondycji psychicznej nauczycieli i ich kompetencji wychowawczych. Reprezentował Polskę w konsorcjum międzynarodowym badaczy cyberprzemocy (COST IS801), COST IS1210, dotyczącego wpływu wyglądu i wizerunku online na funkcjonowanie i zdrowie młodzieży, COST CA16297 European Network for Problematic Usage of the Internet, zajmujących się problematycznym wykorzystaniem internetu oraz COST CA18115 – Transnational Collaboration on Bullying, Migration and Integration at School Level, podejmującym problematykę przemocy szkolnej w kontekście zjawisk migracyjnych. Autor pierwszych na rynku polskim publikacji dotyczących agresji elektronicznej „Agresja elektroniczna wśród dzieci i młodzieży” (GWP, Sopot 2011) oraz „Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży” (Impuls, 2012). Pomysłodawca i redaktor podręcznika Edukacja w czasach pandemii COVID-19. 
 
Doktor Tomasz Tokarz - wykładowca akademicki, nauczyciel, trener kompetencji społecznych, trener kompetencji cyfrowych. Specjalizuje się w szkoleniach z obszarów: edukacyjnego wykorzystania nowych technologii, innowacji dydaktycznych, zarządzania zmianą. Ukończył studia magisterskie i doktoranckie na Wydziale Nauk Humanistyczno-Pedagogicznych na Uniwersytecie Wrocławskim. Jest również absolwentem: podyplomowych studiów menedżerskich (zarządzanie projektem badawczo-rozwojowym), Szkoły Trenerów Biznesu, Studiów Zawodowych Coachingu, Studium Mediacji oraz Studium Systemowej Terapii Rodzin. Przez wiele lat pracownik naukowo-dydaktyczny w kilku uczelniach wrocławskich. Obecnie prowadzi własne Centrum Innowacyjnej Edukacji.  Autor kilku książek (m.in. "Szkoła ma być dla ucznia" oraz "Wolność. Wielość. Wymiana"). Konsultant merytoryczny ds. przedmiotów humanistycznych w największym projekcie rozwoju kompetencji cyfrowych (Lekcja:Enter).

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę prywatności i wykorzystania plików cookies